• Українська
  • English
Комп’ютер для дитини: користь чи шкода?
Комп’ютер для дитини: користь чи шкода?

Комп’ютер для дитини: користь чи шкода?

ФАХІВЕЦЬ БДМУ КОНСУЛЬТУЄ. Комп’ютер – вінець людської думки ХХ сторіччя, на нього покладають надії щодо майбутніх успіхів людства у новому тисячолітті. Як це відображається на молодому поколінні, якому належить досягти цих успіхів? Як нові комп’ютерні технології впливають на дітей? Чи не є комп’ютери лише дорогими іграшками?

Позитивні аспекти

Основна функція комп’ютера – навчаюча. Ніколи ще з часів винаходу книговидання не було створено подібного технологічного засобу, який би мав настільки важливі наслідки для процесу навчання. Комп’ютер застосовується як навчаюча система, для емпіричного, заснованого на досвіді, навчання і для допомоги дитині досягнути традиційних навчальних цілей з меншими затратами. За допомогою комп’ютера навчання стає індивідуальним та інтерактивним.

Робота на комп’ютері може принести велику користь в процесі навчання дитини. В комп’ютері інформація подається динамічно, яскраво, текст поєднується з малюнками та графіками, використовується мультиплікація, відбувається взаємний вплив кольору і звуку, задіяно багато асоціативних зв’язків.

Все це разом позитивно впливає на емоційну і вольову сфери психіки дитини, стимулює рухливість вищої нервової діяльності, розвиває увагу та точність. Мозок звільнюється від рутинної роботи, що забирає багато часу, і за рахунок цього творчий процес вивільнюється і інтенсифікується. Текстові редактори, графічні програми дозволяють відчути себе художником, поліпшити грамотність.

Логічні і стратегічні ігри, із застосуванням національного колориту, історичні події сприяють розвитку творчих здібностей, застосуванню стратегічного і тактичного мислення, знайомлять дитину із традиціями різних народів і різними культурами.

Ще одним позитивним моментом, пов’язаним із застосуванням комп’ютера в процесі навчання, – є зміна ставлення до своїх помилок. На підсвідомому рівні у людини існує бажання уникати помилок, а при наявності негативного досвіду в минулому, пов’язаного із припущенням помилок, – існує і страх перед помилкою. Разом з тим, страх здійснити помилку може паралізувати творчість, бажання засвоювати нове. Знайшовши якесь стандартне вирішення питання, дитина перестає шукати нові варіанти, так як помилки супроводжуються негативними емоціями.

В умовах спілкування з комп’ютером помилки легко виправляються і взагалі починають виконувати свою основну позитивну функцію – вони не дають збитися з вірного шляху. Саме так ставляться до помилок творчі і цілеспрямовані натури. В реальному житті швидко виправити помилку часто не вдається, тому що наслідки припущених помилок виявляються через деякий проміжок часу (двійка за контрольну роботу). Комп’ютер дозволяє організувати швидкий контакт зі своїми помилками, і в цих умовах вони не мають принизливих наслідків.

Однак негативним моментом тут є те, що, звикнувши до легкості виправлення помилок в роботі з комп’ютером, дитина може перенести цю звичку повною мірою на життя і здобути схильність необгрунтовано ризикувати або поводитись безвідповідально.

Негативні аспекти

Під час гри на комп’ютері відбувається настільки сильна концентрація уваги дитини на дії, що відбувається на екрані, що може розвинутись своєрідний транс і втрачається відчуття реального часу. Виникає проблема “зависання в комп’ютері”, коли дитина впродовж декількох годин не може відірватися від екрану. При частому повторенні подібних ситуацій виникає загроза виникнення комп’ютерної залежності.

Якщо використовуються низькопробні ігри, сюжети яких складаються лише з перегонів та вбивств, де в ролі жертви є люди, то може різко знизитися психологічний бар’єр щодо подібних вчинків. У віртуальному світі існує віртуальна відповідальність. Коли подібні ігри використовуються часто і тривало, таке ставлення до насилля стає підсвідомим і може різко знизити відповідальність дитини при вчиненні подібних дій у реальному житті. Жорстокі відеоігри роблять дітей агресивнішими.

Соціальний аспект

Для нормального психічного і соціального розвитку дитині необхідний досвід спілкування з людьми: це є основою розуміння інших людей, себе, свого місця в світі і самого світу. Спілкування має бути достатньо тривалим і різноманітним. Спілкування для психіки – те саме, що їжа для тіла. Відомо, що для нормального розвитку організму необхідні жири, білки, вуглеводи, вітаміни і мінерали.

Для свого здоров’я психіка ж потребує реального спілкування з людьми різної статі і віку, різних соціальних груп і національностей. Чи багато калорій і вітамінів отримає голодна людина, переглянувши “смачну” телепередачу? В такому ж положенні опиняється психіка дитини, чиїм єдиним другом є комп’ютер. Тому батькам слід більше часу проводити разом з дітьми. Якщо батьки не знаходять час для дитини, вона швидко починає відчувати себе непотрібною.

Дотримуйтесь загальних правил спілкування зі своєю дитиною:

намагайтесь відтворювати почуття та потреби своєї дитини;

висловлюйте свої почуття та потреби;

разом з дитиною подумайте про можливі шляхи рішення проблем;

запишіть ці шляхи (не оцінюючи);

виберіть одне з рішень;

складіть план і спрогнозуйте критерії його виконання;

дотримуйтесь умов виконання договору.

Часто виникає проблема, коли дитина постійно грається на комп’ютері, хоча батьки просять завершити. В такій ситуації дуже хочеться нагримати на дитину. Відчуття безсилля часто змушує приводити у відповідність покарання зі ступенем власної роздратованості, а не з тяжкістю провини дитини. Таке покарання знімає відповідальність з дитини, тоді критика пропускається повз вуха, а нотації зовсім не діють. В такій ситуації важливо привчити дитину думати про інших і вміти оцінювати ефект від своїх дій. Спробуйте перейти від слів до дій, нехай дитина відчує наслідки своєї поведінки. “Ти знову сів гратися в комп’ютер, тому я забираю мишу”. Наступного дня:

– Можна мені взяти мою мишу?

– Лише за умови, що я буду впевнена, що ти не просидиш за комп’ютером довше, ніж ми домовлялись.

– Я вимкну, коли скажеш…

– Ні, це не діло. Ти сам маєш слідкувати за часом.

– Я можу дивитись на годинник у комп’ютері або завести будильник.

– Домовились!

Медичний аспект

Під час роботи на комп’ютері обов’язково повинні бути дотримані санітарні норми (освітлення, відповідність меблів, відстань від монітору тощо), інакше шкода від комп’ютера переважить користь. Під час тривалої роботи перед монітором перевантаження зазнають зір, хребет, деякі групи м’язів спини, рук, відбувається перевтома, а під час багатогодинної роботи – і виснаження нервової системи.

Для того, щоб уникнути негативних наслідків, необхідно робити перерви на 10-15 хв через кожні 30-45 хв (для старшокласників), а для молодших школярів загальний час роботи на комп’ютері не повинен перевищувати 30-40 хв.

Насамкінець можна підсумувати: так само, які батьки піклуються про якість і достатню кількість харчування дитини, батькам слід піклуватися і про якість та кількість вживаної дитиною “комп’ютерної продукції”, привчати дитину з ранніх років до навчаючих ігор, що розвивають, не дозволяти застосування низькопробних ігор і слідкувати за часом, який дитина проводить біля комп’ютера.

Матеріал підготувала: Наталія Богуцька доцент кафедри педіатрії та дитячих інфекційних хвороб

Корисно знати