• Українська
  • English
Розлади адаптації у дітей
Розлади адаптації у дітей

Розлади адаптації у дітей

Розлади адаптації дітей стали на сьогоднішній ден

ь найпоширенішою проблемою дитячої та підліткової психіатрії. Порушення функцій пристосування у зв’язку із психічними порушеннями різного ступеня вираженості (від легких, швидко минучих, до тяжких і затяжних), виникають у дітей та підлітків у відповідь на зміни звичного способу життя. Це можливо при переїзді на інше місце проживання, зміну соціальних ролей  (перехід до іншої школи, госпіталізація, міграція), зміни типу чи структури внутрішньо сімейних взаємовідносин (втрата рідних чи близьких, розлука, розлучення батьків, поява вітчима). Всі події такого роду вимагають від дитини психологічного напруження і без необхідної підготовки до можливих змін можуть легко перетворюватися у психогенні фактори, які і призводять до розвитку психопатологічних реакцій дизадаптації, які тісно пов’язані по часу виникнення і по змісту переживань із психотравмівною ситуацією. У клініці дизадаптаційних переживань раннього віку домінують розлади соматовегетативного рівня, а саме: порушення апетиту, розлади функцій окремих органів і систем.

Пізніше до цього типу реагування приєднуються емоційні розлади: знижений настрій, фобії, депресій та інші. Також спостерігаються розлади поведінки, а саме – агресивні та асоціальні вчинки;  патологічний страх розлуки (фобії), стан тривоги і неспокою, а також змішані типи дизадаптації.

Реакція адаптації у вигляді легкої декомпенсації на соматовегетативному, емоційному та поведінковому рівнях – це нормальна реакція пристосування організму і психіки до змін стереотипів. В нормі вона триває декілька годин чи днів. Реакція адаптації, яка затягнулася більше тижня, переходить в стадію субкомпенсованої чи стану субклінічного ризику. Бурна реакція дизадаптації, яка розвивається одразу після зміни звичних для дитини ситуацій чи психічної травми відноситься до гострих реакцій на стрес.

Таким чином, дорослі, по можливості, повинні попередити розлади адаптації, враховувати вікові та індивідуальні властивості дітей.

Матеріал підготувала: доцент кафедри нервових хвороб, психіатрії та медичної психології ім. Савенка С.М., к.мед.н. Русіна Світлана Миколаївна

Корисно знати