• Українська
  • English
Сучасні принципи цивільного захисту населення України
Сучасні принципи цивільного захисту населення України

Сучасні принципи цивільного захисту населення України

Негативні тенденції підвищення ризику виникнення надзвичайних ситуацій (НС)

природного, техногенного і соціально-політичного по­ходження, значні матеріальні та соціальні збитки, пов’язані зі збіль­шенням їх кількості та масштабу, становлять загрозу національній безпеці в економічній, соціальній та екологічній сфері. Захист населен­ня і об’єктів економіки від негативних наслідків НС розглядається як невід’ємна частина державної політики, як найважливіша функція міс­цевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування. Згідно з вимогами Закону України “Про правові засади цивільного за­хисту”, здійснення заходів щодо захисту населення і територій під час НС покладено на місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування і створювані ними територіальні підсистеми єдиної системи цивільного захисту.

Цивільний захист (ЦЗ) — це галузь науки, яка вивчає теоретичні, еко­номічні, науково-технічні, технологічні, екологічні, соціально-політич- ні проблеми, які викликають порушення нормальних умов життя та ді­яльності людей на окремій території внаслідок надзвичайних ситуацій, що призвели або можуть призвести до значних матеріальних збитків, до загибелі людей та неможливості їх проживання на території і про­ведення там господарської діяльності.

Конституція України визнає недоторканість і безпеку людини, її жит­тя і здоров’я, честь і гідність найвищою соціальною цінністю. Право на життя, здоров’я і безпеку належить до тих прав людини, що зумовлені її природою та соціальною сутністю і не залежать від наявності певно­го статусу особи в державі. Практична реалізація державної політики у цій сфері, пріоритетом якої є запобігання виникненню НС, базується на відповідних законодавчих та нормативно-правових актах. Одним із напрямків реалізації зазначених положень Основного Закону є ство­рення системи цивільного захисту населення і територій від НС техно­генного, природного та військового походження.

Метою ЦЗ є реалізація державної політики, спрямованої на гарантування безпеки та захисту населення і територій, матеріальних і куль­турних цінностей та довкілля від негативних наслідків НС у мирний час та в умовах воєнного часу, а також подолання наслідків НС, у тому числі на територіях іноземних держав відповідно до міжнародних договорів України.

Заходи ЦЗ здійснюються на всій території України та стосуються всього її населення, органів державної влади, центральних і місце­вих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від їх організаційно-правової форми діяльності. Розподіл за обсягами і відповідальність за виконання заходів ЦЗ здійснюється за територіально-виробничим принципом.

ЦЗ базується на принципах:

– гарантування та забезпечення державою громадянам конститу­ційного права на захист їх життя, здоров’я та власності, а юридич­ним особам — права на безпечне функціонування;

-відповідальності, у межах повноважень органів державної влади, центральних і місцевих органів виконавчої влади та органів міс­цевого самоврядування, підприємств, установ та організацій неза­лежно від їх організаційно-правової форми діяльності, посадових осіб за недотримання вимог цього Кодексу, інших нормативно- правових актів з питань ЦЗ;

– комплексного підходу до вирішення завдань ЦЗ;

– пріоритетності завдань, спрямованих на рятування життя та збе­реження здоров’я людей;

– максимально можливого, економічно обґрунтованого зменшення ризику виникнення НС і мінімізаціїїх наслідків;

– добровільності при залученні людей до здійснення заходів ЦЗ, пов’язаних з ризиком для їх життя і здоров’я;

– безперервного (постійного) моніторингу’та прогнозування НС;

– виправданого ризику та відповідальності керівників сил ЦЗ за га­рантування безпеки під час проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт;

–  гласності, вільного, відповідно до законодавства, доступу населен­ня до інформації у сфері ЦЗ;

–  особистої відповідальності та піклування громадян про власну безпеку, неухильного дотримання ними правил поведінки та дій в умовах НС.

Основними завданнями ЦЗ є:

–  збирання та аналітичне опрацювання інформації про НС;

–  прогнозування та оцінка соціально-економічних наслідків НС;

–  здійснення нагляду і контролю у сфері ЦЗ;

–  розроблення і виконання законодавчих та інших нормативно-пра- вових актів, дотримання норм і стандартів у сфері ЦЗ;

–  розроблення і здійснення запобіжних заходів у сфері ЦЗ;

–  створення, збереження і раціональне використання матеріальних ресурсів, необхідних для запобігання НС;

–  розроблення та виконання науково-технічних програм, спрямова­них на запобігання НС;

–  оперативне оповіщення населення про виникнення або загрозу виникнення НС, своєчасне достовірне інформування про обста­новку, яка складається, та заходи, що вживаються для запобігання НС та подолання їх наслідків;

– організація захисту населення і територій від НС, надання невід­кладної психологічної, медичної та іншої допомоги постражда- лим;

– проведення невідкладних робіт із ліквідації наслідків НС та органі­зація життєзабезпечення постраждалого населення;

– забезпечення постійної готовності сил і засобів ЦЗ до запобігання НС та ліквідаціїїх наслідків;

– надання з використанням засобів ЦЗ оперативної допомоги насе­ленню у випадках виникнення несприятливих побутових або не­стандартних ситуацій;

– навчання населення способам захисту у випадках виникнення НС та організація тренувань;

– міжнародне співробітництво у сфері ЦЗ.

Матеріал підготував: начальник штабу ЦЗ БДМУ Стефанчук В.І. 

Корисно знати