Доцентці кафедри психології та філософії Олесі Павлюк вручили Подяку від Управління молоді та спорту за вагомий внесок у проведенні проекту «Профорієнтація учнівської молоді з сільської місцевості».
Упродовж трьох днів доцент кафедри проводила семінари-тренінги про значення правильного вибору професії для особистості, які були спрямовані на розкриття основних проблем професійного самовизначення старшокласників.
У проекті, який проводився за підтримки Інформаційного центру Європейського Союзу у листопаді у м. Чернівці, взяли участь учні 9-11 класів з Путильського, Кіцманського, Заставнівського, Сокирянського, Хотинського, Кельменецького районів.
– Для сучасної молоді визначитися з вибором майбутньої професії, а отже, і власної долі, нині є завданням недостатнім. Випускники розуміють, що вони мають обрати не просто улюблену, а й актуальну в майбутньому професію, і зробити цей вибір слід не в останньому класі. Крім того, вони вже зараз мають планувати стратегію власного життя, орієнтуватись в системі найрізноманітніших неоднозначних цінностей і повинні визначати своє життєве кредо та свій стиль уже сьогодні, щоб потім, у дорослому житті, бути щасливими, успішними й конкурентоздатними. Тому, профорієнтаційні заняття, – як зазначає Олеся Павлюк, слід проводити не лише з учнями, які навчаються уже у випускному класі, а й у молодших та середніх класах.
Проводячи тренінги, доцент кафедри психології та філософії виокремила основні помилки, які здійснюють старшокласники при виборі професії:
- вибір «за компанію», «щоб не відставати», «як друг, так і я». Такий вибір лише випадково буває вдалим;
- перенесення ставлення до людини – представника певної професії на саму професію. Особиста симпатія чи антипатія до людини конкретної професії ніяк не може свідчити про придатність чи непридатність іншої людини до цієї ж професії;
- захоплення тільки зовнішньою стороною професії;
- ототожнення шкільного навчального предмета з професією або погане розрізнення цих понять. Світ професій набагато ширший (понад 40 тис.) за коло навчальних предметів (12-15).
- стереотип престижності/не престижності, легкості/важкості тощо. Оцінка професії залежить не стільки від характеру роботи, скільки від того, як до неї ставиться людина, наскільки професія відповідає її запитам і можливостям;
- низький рівень інформованості в безмежному та змінному світі професій;
- невміння чи відсутність звички розбиратися у своїх індивідуальних рисах чи особливостях;
- незнання чи недооцінка власних фізичних особливостей, що суттєво впливають на вибір майбутньої професії;
Крім того, існує погляд на професію як на вибір постійного, на все життя, заняття. Така позиція хибна, тому що не враховує, що людина має здібності і прагне накопичувати спеціальні знання і навички в різних сферах діяльності. Тому ставлення до вибору як до чогось незмінного теж є помилковим.