Освіта створює різницю між людьми.
Джон Локк
8 вересня світ відзначає Міжнародний день грамотності (International Literacy Day), започаткований відповідно до рекомендацій Всесвітньої конференції міністрів освіти з ліквідації неграмотності (Тегеран, 1965) та рішення XIV сесії ЮНЕСКО (1966). Святкові заходи у багатьох країнах покликані нагадати нам, наскільки важливою є освіченість у житті кожної людини та суспільства загалом.
Грамотність – не лише вміння читати й писати. Це насамперед здатність спілкуватися, мислити, аналізувати почуте й прочитане, розуміти одне одного. Грамотна людина має ключ до знань, до фахового й особистісного зростання.
Безперечно, саме мовна освіта є і залишатиметься надійним фундаментом обізнаності й інтелігентності, загальної культури і вихованості, а також свідченням інтелектуального розвитку індивіда.
Нині поняття грамотності набуває ширшого значення. Крім уміння читати й писати, ми повинні бути медіаграмотними: бачити переваги й недоліки першоджерел, відрізняти правдиву інформацію від маніпуляцій і фейкових новин, застосовувати сучасні технології, вдосконалювати знання із цифрової освіти, рухатися до нових інноваційних горизонтів тощо. У ХХІ столітті важливо також володіти іноземними мовами, які відкривають широкі можливості для міжнародної співпраці, сприяють самореалізації, розвивають пам’ять, логіку та креативне мислення, покращують соціально-культурну адаптивність, збагачують особистий досвід.
Пам’ятаймо, що рівень грамотності суспільства безпосередньо впливає на його поступ. Освічена нація – це ефективна економіка, ґрунтовні наукові досягнення, передові технології та високий культурний рівень держави. Там, де люди мають доступ до знань, панує прогрес і добробут.
До Всесвітнього дня грамотності на кафедрі суспільних наук та українознавства викладачами-філологами (доценти Алла ТКАЧ, Галина НАВЧУК, Лариса ШУТАК) прочитано для студентів-першокурсників медичного (спеціальність «Медицина», магістр), стоматологічного (спеціальність «Стоматологія», магістр) та медико-психологічного (спеціальності: «Медична психологія», магістр; «Медсестринство», бакалавр) факультетів, а також студентів фахового коледжу БДМУ (доцент Юлія РУСНАК, викладач Валерія АНДРІЄЦЬ) мінілекції на теми: «Національний скарб – знання» і «Сучасна українська мова як засіб професійного спілкування», де йшлося про те, що рідна мова дарує нам психологічну впевненість, рівновагу, забезпечує життєву перспективу та кар’єрну успішність і суспільне визнання. А тому кожна високоосвічена людина повинна знати місце української мови серед інших мов світу, історію становлення вітчизняного правопису, формування літературно-писемних стандартів, орієнтуватися у проблемах функціонування національної мови на сучасному етапі, бачити перспективи її розвитку, володіти мовою свого фаху як невіднятним складником обраної професії.
Для студентів І курсу 10 і 12 груп медичного факультету проведено годину спілкування «Мовленнєві «симптоми» і «синдроми» у медичній термінології» (доцент Алла ТКАЧ). Студенти 8 і 13 груп ділилися своїми роздумами на тему: «Мова і медицина» (доцент Лариса Шутак), а здобувачі освіти стоматологічного факультету (3 і 4 групи) у творчих роботах «Бути грамотним – модно і престижно!» (організатор доцент Алла ТКАЧ) зазначали, що «грамотність – це: освіченість; уміння читати й писати, розвивати аналітичне мислення; застосовувати набуті знання на практиці; обізнаність у тонкощах української мови; знання історії й культури свого народу; досвід роботи із науково-навчальною літературою; ораторське мистецтво; вихованість; шляхетність; повага до співрозмовника; кропітка праця над собою (самоосвіта і самовдосконалення); життєва мудрість; високий професіоналізм в обраній діяльності; прагнення дбати про здоров’я нації» й ін.
Як бачимо, дорогі друзі, грамотність – направду основа щасливого й успішного життя кожного з нас, а грамотне суспільство – це сильна, незалежна й успішна держава.
Отож бережімо цей скарб, розвиваймо й удосконалюймо свої знання, намагаймося ставати кращими, передаваймо любов до навчання наступним поколінням!
Інформацію підготувала доцент кафедри суспільних наук та українознавства Алла ТКАЧ