• Українська
  • English
Вплив телепродукції на поведінку дитини
Вплив телепродукції на поведінку дитини

Вплив телепродукції на поведінку дитини

Сучасні діти проводять багато часу біля екранів телевізора, моніторів комп’ютера, черпаючи з них різноманітну інформацію.

Окрім позитивного впливу (володіння інформацією, розвиток низки психічних явищ) є, безумовно, й негативні наслідки такого часопроведення. Адже діти, на відміну від дорослих, не завжди здатні критично оцінити відповідну інформацію. Часто побачене вони сприймають як зразок, взірець для наслідування.

Під впливом інформаційного світу у дитини формується світогляд, ціннісні орієнтири, стиль поведінки. Через надмірну зайнятість батьків телевізор чи комп’ютер є основним джерелом інформації для дітей, впливаючи на їх внутрішній світ і поведінку. Адже телебачення приваблює емоційною забарвленістю, комфортом, простотою та швидкістю отримання інформації. Не дивно, що діти легко потрапляють під вплив такого „товариша” у процесі пізнання світу. Для деяких дітей, на превеликий жаль, телебачення стає чи не єдиним співрозмовником. Такий вид спілкування дедалі все більше витісняє безпосереднє живе спілкування. Багаточасовий безконтрольний телеперегляд не сприяє активізації творчого мислення, зменшує пізнавальні інтереси, виступає причиною неспокійного сну, підвищеної тривожності, роздратованості тощо.

Сцени насилля, жорстокості вкрай негативно впливають на психоемоційний стан підростаючого покоління, оскільки провокують вияв агресії у взаєминах з ровесниками, знайомими, родичами. Сьогодні існує низка прикладів жорстокої поведінки серед школярів. Адже для дітей герої мультфільмів чи кінофільмів виступають авторитетами, стиль поведінки яких хочеться наслідувати. Коли насильство виправдовується позитивними мотивами, не викликає осуду чи заперечень (і якщо ще й подається у гумористичному тоні), то дитина може намагатися так поводитись і в реальному житті. Комп’ютерні ігри, у яких герої, долаючи перешкоди, стрибають з багатоповерхівок, випробовують організм на витривалість провокують дитину до наслідування, не зважаючи на ризики для життя. Наукові дослідження підтверджують позитивну кореляцію між переглядом агресивних телепередач, грою в комп’ютерні ігри і збільшенням рівня агресії у дітей.

Протидією може бути пануюча в родині атмосфера довіри, поваги, любові. Потрібно регламентувати час дитини, проведений біля телеекрана чи за комп’ютером. Прикладом для наслідування в першу чергу повинні бути батьки.

Батькам варто більше часу проводити з дітьми, залучаючи до спільної діяльності. Зокрема, напередодні новорічно-різдвяних свят прикрасьте разом з дитиною будинок, ялинку, виготовивши власноруч іграшки. На ватмані виготовте колаж бажань на наступний рік. Під час канікул влаштуйте виставу, розігравши сценку з улюбленої казки. Вирушаючи на прогулянки, разом плануйте маршрут. Відвідайте театр, музей та обміняйтеся враженнями. Зліпіть разом сніговика, пограйте в сніжки, покатайтеся на ковзанах чи лижах. Відвідайте близьких.

Матеріал підготувала: професор кафедри психології та соціології Алла Борисюк

Корисно знати