• Українська
  • English
Стереотипи та якість життя
Стереотипи та якість життя

Стереотипи та якість життя

ПОГЛЯД ПСИХОЛОГА. Упродовж всього життя ми контактуємо з оточуючими нас людьми, налагоджуємо міжособистісні стосунки, виступаємо суб’єктами та об’єктами низки взаємин.

У процесі соціальної (лат. socialis – суспільний) перцепції (лат. perceptio – сприймання, пізнавання) – цілісного сприймання суб’єктом соціальних об’єктів (людей, груп, спільнот) – здійснюється емоційна, когнітивна, прогностична оцінка людьми один одного з метою визначення перспектив подальшої взаємодії.

Вступаючи у контакт, співрозмовники оцінюють зовнішній вигляд один одного, зміст та виразність мовлення, манеру поведінки тощо. Серед механізмів соціальної перцепції виділяють емпатію, ідентифікацію, рефлексію, каузальну атрибуцію, стереотипізацію та ін. Під стереотипізацією розуміють процес побудови образу, формування враження про людину на основі вироблених стереотипів.

Стереотип (грец. stereos – твердий, typos – відбиток) – стійкий і спрощений образ людини або явища, сформований під впливом соціуму або власного досвіду; те, що повторюється, що наслідують і чого дотримуються. Стереотипи – невід’ємна складова буденної свідомості. На ґрунті стереотипів формуються ефекти міжособистісного сприймання, що відображають тенденцію сприймати соціальні об’єкти максимально однорідними і несуперечливими. Стереотип інертний за своєю природою, повільно змінюється, а сукупність стереотипів виступає своєрідним фільтром, через який людина сприймає дійсність.

Роль стереотипів у житті індивіда суперечлива: з одного боку, вони роблять картину світу більш зрозумілою та упорядкованою; спрощують процес побудови образу іншої людини, дають змогу вступати у контакти з людьми різного віку, статі, різної соціальної і професійної приналежності; слугують гарантією самоповаги; проектують у зовнішній світ усвідомлення наших цінностей, а з іншого – стандартизують процес спілкування; обмежують можливість пізнання нового, що виходить за межі звичних понять або суперечить їм; сприяють формуванню хибних уявлень, упереджень. Часто стереотипне мислення використовується як метод психологічного впливу та маніпуляцій, зокрема, на силі стереотипів базується комерційна реклама. Стереотипи наповнені почуттями, перевагами, асоціюються зі страхами, бажаннями, гордістю, надією.

Найпоширеніші стереотипи

Часто стереотипи стосуються віку (молодь – неконтрольована), професії (вчителі люблять повчати, програмісти – зануди), національності (українці люблять сало, австрійці повинні вміти співати трелі), статі (чоловіки не плачуть, чоловіки бояться сильних жінок; жінка за кермом – суцільна небезпека, всім дівчатам подобається рожевий колір), розподілу сімейних обов’язків (чоловік – годувальник, джерело прибутку; жінка створена для дому, кухні, дітей), зовнішності (стислі губи – зла людина, людина в окулярах – розумна, хлопець із довгим волоссям – творча особистість), грошей (великі гроші – великий клопіт, дорожче – значить краще, гроші псують людину), часопроведення (людина, яка не читає книжок – тупа, людина, яка читає книжки – зануда, в Інтернет-просторі спілкуються лише невдахи, людина, яка не спілкується в Інтернет-просторі – відстала від життя) та багатьох інших явищ.

Соціальні стереотипи формуються на основі культурно-історичного досвіду, сімейних традицій, даних, отриманих із художньої літератури, засобів масової інформації тощо. Підґрунтям для формування особистісних стереотипів виступає власний досвід.

Безумовно, в основі низки стереотипів лежать реально існуючі відмінності між жінками і чоловіками, особами різних професій, віку, національностей тощо. Все залежить від рівня узагальнення та впливу на соціальну перцепцію. Сприйняття стереотипів як зразків, яким обов’язково потрібно слідувати сприяє формуванню в особистості відповідних рис характеру.

Зауважте:

Стереотипи не завжди є істинними. Це швидше думка, яку ви прийняли. Ця думка може бути помилковою, неактуальною. Зокрема, стереотип стосовно гіпержіночої логіки блондинок пов’язаний із використанням перекису водню для знебарвлення волосся. Вважалося, що перекис водню негативно впливає на діяльність кори головного мозку.

Варто формувати власну точку зору, виходити за межі звичного світосприйняття, давати можливість природному вияву власної особистості.

Намагайтеся розкривати власну індивідуальність та помічати індивідуальність в іншій людині.

Сімейні стосунки будуйте на основі любові, поваги, підтримки. Незалежно від рівня заробітку та посади, у сім’ї і чоловікові, і дружині варто залишатися собою, підтримувати одне одного у прагненнях, брати однакову участь у вихованні дітей, виконанні повсякденних побутових обов’язків.

Пам’ятайте, що людина здебільшого отримує те, що очікує. Якщо будете користуватися стереотипом “багато грошей – багато проблем”, то ймовірно, багато грошей у вас ніколи не буде, оскільки вам не потрібні проблеми і ви хочете жити спокійно.

Сформовані стереотипи зазвичай стійкі і можуть зберігатися упрдовж тривалого відрізку життя людини. Їх руйнування може супроводжуватись роздратуванням, відчуттям дискомфорту, порушеннями психічної рівноваги. Можливо, ваше вороже ставлення до нового – це вияв інстинкту самозбереження, що намагається захистити вас від можливих потрясінь, пов’язаних із руйнуванням звичних стереотипів?

Одним із дієвих способів протидії стереотипам є розвиток гнучкості та критичності мислення, розширення кругозору, самоосвіта.

Залишайтеся собою, будьте цінними, дійте відповідно до власних переконань.

Матеріал підготувала: Алла Борисюк, професор кафедри психології та соціології

Корисно знати