• Українська
  • English
Знати та попереджати травми у дітей – обов’язок батьків
Знати та попереджати травми у дітей – обов’язок батьків

Знати та попереджати травми у дітей – обов’язок батьків

Кожна дитина має право на гідне та безпечне життя. Нерідко травма, отримана у дитинстві, стає причиною стійких функціональних порушень в організмі дорослого.

У дітей раннього віку здебільшого спостерігаються побутові травми: падіння, забої, опіки, отруєння, поранення гострими, колючими предметами, потрапляння в дихальні шляхи чужорідних дрібних предметів. У зв’язку з недостатньою увагою дорослих малюк може отримати травму при контакті з вогнем, електричними приладами, лугами, кислотами, предметами рукоділля (ножиці, спиці, голки, ґудзики тощо). Часто ліки можуть стати причиною тяжкого отруєння малюка, якого приваблюють яскраві етикетки та різнокольорові таблетки. Цей перелік небезпечних життєвих ситуацій можна продовжувати…

Нерідко дорослі відносяться до травми дитини як до непередбачуваного випадкового нещастя, в якому ніхто не винен. Ця думка зручна, вона ніби виправдовує дорослих, знімає з них відповідальність за неуважне ставлення до дитини. Разом з тим, травматизм дітей, особливо у ранньому віці, залежить здебільшого від недостатньої пильності батьків, відсутності елементарних знань щодо психофізіологічних особливостей і фізичних можливостей сина або доньки.

Для профілактики дитячого травматизму дорослі повинні враховувати особливості розвитку і поведінки дитини раннього віку. Характерною рисою малюка віком від одного до трьох років є його прагнення до активного пізнання навколишнього середовища, його надмірна рухливість. Поруч з тим, основні рухові навички в цьому віці (хода, біг, повзання) знаходяться ще у стадії становлення. Тому пошкодження та травми, які виникають у дітей, пов’язані з недостатнім розвитком елементарних рухових навичок, невмінням зорієнтуватися в навколишній обстановці.

Батьки повинні якомога раніше починати формування у дитини навичок безпечної поведінки. Навчати дитину основним правилам користування гострими та ріжучими предметами, правилам поведінки з гарячим посудом, рідиною, їжею можна вже з двох років. Найкращою формою такого виховання є ігри, за допомогою яких малюк краще засвоює необхідні навички.

Матеріал підготували: Колоскова Олена Костянтинівна – завідувач кафедри педіатрії та дитячих інфекційних хвороб, д.мед.н., професор, Сажин Сергій Іпполітович – асистент кафедри педіатрії та дитячих інфекційних хвороб, к.мед.н.

Корисно знати