• Українська
  • English
Логопедичні вправи
Логопедичні вправи

Логопедичні вправи

Заїкання є серйозною соціальною проблемою. Багато спеціалістів вважають, що заїкання є проявом неврозу, де порушенню підлягає сфера спілкування з оточенням.

 

Особи, які заїкаються, мають ряд проблем емоційного і суспільного походження. Формується людина надзвичайно чутлива до своєї мови, а також до відношення оточуючого середовища до неї. Уникає людей, певних ситуацій, зокрема, довгих висловлювань і висловлювань у ширшому колі, які можуть проявити факт заїкання.

Як пишуть спеціалісти, заїкання можна описати як айсберг: «на поверхні», тобто те, що чуємо і бачимо, та «внутрішнє», невидиме, але сильно пов’язане з проявами заїкання. «Під поверхнею» лежить страх перед розмовою, бажання уникнути її, почуття сорому, відсутність віри в себе, що в результаті призводить до депресії. Та невидима частина айсбергу є головною складовою проблеми в цілому. Однак, це не знаходить розуміння у суспільстві. У звичайному уявленні заїкання функціонує як проблема невміння вільно/швидко висловитися. Вважається, що заїкається приблизно 1-2% дорослих. У випадку дітей дошкільного віку 10% мають сповільнену мову, пов’язану з розвитком, ця кількість зменшується до 4% у віці 10 років.

Логопед займається виправленням дефектів мовлення.

До дефектів мови належать не тільки неправильна звуковимова, а й занадто швидкий темп мови або її затримка. Дефекти мови можуть виникати через неправильну постановку мови або наявність вроджених вад розвитку. Логопед лікує також заїкання, шепелявість, гаркавість, гугнявість, навіть нездатність вимовляти слова в певному порядку. Такі дефекти зустрічаються і у дорослих. Мовні проблеми вимагають особливої уваги. Найбільш часто зустрічається неправильна звуковимова.

Розвиток правильного мовлення у кожної дитини відбувається по-своєму.

Це все залежить від індивідуальних особливостей мовлення дитини. Найчастіше проблеми виникають у вимові не одного звуку, а кількох одразу. Це зазвичай такі звуки, як «ж», «ш», «з», «с».

Нормою вважається, якщо дитина не вимовляє звуки до віку 4 років. Але якщо проблема збереглася і на 5 році життя, то не відкладайте похід до логопеда. Тільки заняття з кваліфікованим фахівцем допоможуть вирішити цю проблему.

Проблема залишиться на все життя, якщо своєчасно її не усунути.

Іноді навіть у дорослих людей можна виявити порушення мови. Найчастіше самі люди звикають до своїх недоліків і навіть їх не помічають. Існує думка, що виправлення дефекту мови у дорослих людей і недоліків вимови неможливе, але це невірно. Якщо постаратися й вдатися до допомоги логопеда, то і дорослий може поліпшити свою вимову.

Порушення мови при хвилюванні. Іноді можна почути, що людина при розмові особливо з незнайомими людьми починає хвилюватися, а її мова стає незрозумілою для оточуючих. Якщо вас чекає важлива розмова, потрібно спочатку заспокоїтися.

Непогано буде виконати наступні дихальні вправи, які відновлять Ваше дихання.

Для виконання діафрагмової вправи потрібно при глибокому вдиху надути живіт, а при глибокому видиху втягнути живіт.

Перед важливою розмовою варто заздалегідь підготувати текст, проговорити його вголос. Розмовляти потрібно спокійно. Якщо ви раптом помітили, що темп мови у вас прискорився, зробіть паузу, глибокий вдих, і тільки після цього продовжуйте бесіду.

Правильне мовне дихання.

Це не тільки вдих, через ніс, а і видих – через рот. При правильному мовному диханні ви додатково проводите профілактику простудних захворювань. При вдиханні через ніс повітря зволожується, зігрівається, а потім очищається і потрапляє в легені. Наявність будь-яких простудних захворювань може послужити причиною порушення вимови звуків, а також стати причиною зміни інтонації голосу або навіть гугнявості через закладеність носа.

Робота над дикцією.

Дикція – це чітка вимова всіх звуків з правильною їх артикуляцією. Правильна дикція забезпечується правильною артикуляцією кожного звуку. Якщо рот відкривати не досить широко, то й звуки будуть не чіткими. Спеціальні вправи дозволяють розвивати рухливість м’язів нижньої щелепи. Якщо у людини губи недостатньо рухливі, то це також негативно позначиться на чіткості вимови багатьох голосних і приголосних звуків. Робота мови також впливає на виразність мови. Труднощі виникають при вимові слів зі збігом приголосних. Такі слова треба вимовляти на одному видиху.

2-3 рази на день робіть міогімнастику. Міогімнастика – це вправи, які допомагають формувати функції артикуляції:

1) Набравши в рот води, потрібно утримати воду секунд 15, не розтуляючи губ.

2) Закривши рот, треба надути щоки. До щік притисніть кулаки. Видавлюйте повітря повільно через стиснуті губи.

3) Посміхаючись, оголіть зімкнуті зуби. Утримуйте посмішку протягом 5 секунд.

4) Нижню губу витягніть вперед, захопіть нею верхню губу. Повторіть аналогічно з верхньою губою.

5) Губи і зуби повинні бути зімкнуті, губи скрутіть в трубочку. У такому положенні пробудьте секунд 5.

Мовний імідж.

Мовний імідж, базується на правильній мові, на міміці під час розмови, формує перше враження про саму людину. Мовний імідж іноді називають вербальним. Приділіть увагу манері своєї розмови, керуйте своїми емоціями. Особливо це стосується публічних виступів. У створенні мовного іміджу вам допоможуть групові тренінги. Виправлення дефекту мови у дорослих не тільки можливе, але і необхідне для кар’єрного зростання. Тільки людина, яка прекрасно володіє мовою, досягає успіхів у житті. Але для цього потрібно постійно працювати над розвитком та закріпленням необхідних навичок.

Матеріал підготувала:Ольга Юрценюк, доцент кафедри нервових хвороб, психіатрії та медичної психології ім. С.М.Савенка

Корисно знати