• Українська
  • English
Тест Руф’є – переваги та недоліки
Тест Руф’є – переваги та недоліки

Тест Руф’є – переваги та недоліки

Цей простий та універсальний метод діагностики функціонального стану серцево-судинної системи розробив у минулому столітті відомий французький лікар Джеймс Руф’є (1875—1964).

Так звана проба Руф’є (ПР), що застосовується в спортивній медицині, фізичній реабілітації, на початку 2009-2010 навчального року спільним Наказом Міністерства охорони здоров’я України та Міністерства освіти і науки України була затверджена «Положенням про медико-педагогічний контроль за фізичним вихованням учнів у загальноосвітніх навчальних закладах» як обов’язкова з метою дозволу та розподілу на групи для уроків фізичної культури. Техніка виконання проби: після 5-хвилинного спокійного стану в положенні сидячи підрахувати пульс за 15 секунд (Р1), потім протягом 45 секунд виконати 30 присідань. Відразу після цього підрахувати пульс за перші 15 секунд (Р2) і останні 15 секунд (Р3) першої хвилини періоду відновлення. Результати оцінюють за індексом Руф’є (ІР), що визначається за формулою:

 

                             4х (Р1+ Р2+ Р3) — 200
Індекс Руф’є  =  ––––––––––––––––––––
                                            10

 1 copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy

Характеристика груп для занять на уроках фізичної культури

 

Назва медичної групи

 

Критерії зарахування учнів до групи

 

Основна група

 

Здорові діти та ті, які мають гармонійний, високий або середній рівні фізичного розвитку з високим або вищим від середнього рівнями функціонально-резервних можли- востей серцево-судинної системи (менше 3-х балів – відмінний рівень, 4–6 –добрий)

Підготовча група

 

Діти в реабілітаційному періоді після випадку гострої захворюваності, що не потребує курсу лікувальної фізкультури із середнім рівнем функціонально-резервних можливостей серцево-судинної системи (7–9 балів – середній)

Спеціальна група

 

Значні відхилення постійного чи тимчасового характеру в стані здоров’я, що не перешкоджають навчанню в школі, але протипоказані для занять фізичною культурою за навчальною програмою. Рівень функціонально-резервних можливостей – низький або нижчий від середнього (10-14 балів – задовільний, більше 15 балів – низький)

Результати тестів виявили, що 56-72% школярів не потрапляють до основної групи. Це викликало сумніви у доцільності використання саме цієї проби. Медики й вчителі бояться залучати дітей до будь-яких фізичних занять, посилаючись на випадки з летальним наслідком, які мали місце на уроках фізкультури. З’явилися пропозиції відмовитися від ПР або замінити її іншими методами, наприклад, пробою Мартіне-Кушелевського (20 присідань за 30 сек.). Ймовірною причиною такого результату є численні технічні огріхи під час виконання тесту. Слід пам’ятати, що кожна функціональна проба має здійснюватись із чітким дотриманням техніки виконання. Обов’язковою умовою є достовірний підрахунок частоти серцевих скорочень (ЧСС), що досить важко зробити пальпаторним методом, особливо в початковій школі. Для достовірного вихідного рівня ЧСС слід рахувати кожні 15 сек. до стабілізації показника (три однакові величини підряд). Темп присідань має бути саме за 45 сек., не швидше або повільніше. Недоліком тесту вважаємо як стандартну величину навантаження, так і відсутність градацій оцінювання залежно віку школяра.

Досить часто, високі цифри ІР вказують на низьку адаптацію серцево-судинної системи до навантаження без відсутності патології. Причиною цього є гіподинамія, малорухомий спосіб життя, брак занять у спортивних школах, зловживання комп’ютерними іграми і т.д. Тобто дитина з низькою адаптацією будучи здоровою, ізолюється від фізичного навантаження, що в подальшому матиме більш загрозливі наслідки для здоров’я. Зазначимо, що в МКБ 10 під кодом Z 72 в розділі. Проблеми, які пов’язані зі способом життя, виділено в нозологічну форму нестачу фізичної активності Z 72.3. Тому високі цифри ІР мають слугувати для батьків і лікарів сигналом про необхідне детальне обстеження дитини з метою об’єктивного підтвердження патології або її відсутності. У випадку відсутності відхилень у стані здоров’я, учня слід зараховувати до підготовчої групи з метою поступової адаптації організму до навантаження. Орієнтиром для батьків, вчителів, лікарів може слугувати залежність ІР від віку школяра.

Результат

ІНДЕКС РУФ’Є

15-18 років

13-14 років

11-12 років

9-10 років

(3-4 клас)

7-8 років

(1-2 клас)

Погано

15 та більше

16,5 та більше

18 та більше

19,5 та більше

21 та більше

Слабо

11-15

12,5-16,5

14-18

15,5-19,5

17-21

Задовільно

6-10

7,5-11,4

9-13

10,5-14,5

12-16

Добре

0,5-5

2-6,5

3,5-8

5-9,5

6,5-11

Відмінно

до 0,5

до 1,5

до 3

до 4,5

до 6

Підсумовуючи викладене, зазначим що проба Руф’є дає змогу отримати уявлення про функціональний стан серцево-судинної системи дитини, але щоб відобразити справжній стан серцево-судинної системи, проба повинна проводитися із дотриманням чіткої інструкції, а інтерпритація результатів відбуватись із врахуванням віку дитини.

Матеріал підготували: завідувач кафедри внутрішньої медицини, фізичної реабілітації та спортивної медицини, д.мед.н., професор В.К. Тащук, доцент кафедри, к.мед.н. Т.М. Амеліна.

Корисно знати