Буковинський державний медичний університет

  • Українська
  • English
Особливості тривоги в дитячому віці

Особливості тривоги в дитячому віці

Тривожні розлади у дітей мають мультифакторну природу та різноманітні клінічні прояви. Тривожність — це базова емоція, яка виконує адаптаційну функцію. Проте вона може набувати патологічного характеру та значно впливати на психічний розвиток, успішність у навчанні, соціальне функціонування та, відповідно, якість життя підлітків. За даними ВООЗ, до 10% дітей віком до 12 років можуть мати клінічно значущі прояви тривоги. Проблема часто залишається недіагностованою, особливо у молодших школярів.

Згідно з DSM-5 та МКХ-11до найбільш поширених тривожних розладів у дітей належать:

  • генералізований тривожний розлад (ГТР),
  • розлад соціальної тривожності (соціофобія),
  • панічний розлад,
  • специфічні фобії,
  • розлукова тривожність,
  • обґрунтована тривога у зв’язку з посттравматичним досвідом (ПТСР).

У дитячому віці тривога часто проявляється соматично: головним болем, болем у животі, порушенням сну.

У дошкільному віці найпоширенішою є розлукова тривога (найчастіше з людиною до якої вона відчуває сильну прихильність – мамою), яка при патологічному перебігу порушує адаптацію дитини до дитсадка та школи.

У молодшому шкільному віці — специфічні фобії (темрява, монстри, лікарі), а також шкільна тривожність, пов’язана з успішністю в навчанні.

У підлітків — соціальна тривожність, супроводжується страхом оцінювання, зниженням самооцінки та уникненням соціальних контактів.

Психосоціальними чинниками розвитку підліткової тривожності є:

  • Сімейне середовище: надмірна опіка, тривожні батьки, конфлікти, розлучення.
  • Шкільне середовище: булінг, авторитарний стиль викладання, труднощі в навчанні.
  • Індивідуально-типологічні особливості: тривожний темперамент, підвищена чутливість до фрустрації.
  • Цифрове середовище: надмірне використання соцмереж, інформаційна перенасиченість, кібербулінг.

Оцінка тривожності у дітей повинна бути комплексною:

  • клінічне інтерв’ю з дитиною та батьками,
  • спостереження в природних умовах,
  • психодіагностичні методики: SCAS, SCARED, MASC, CBCL.

Важливо також виключити соматичні захворювання, що можуть імітувати тривожні симптоми.

Підходи до терапії:

  • Психотерапія: когнітивно-поведінкова терапія (КПТ) є методом вибору. Використовуються ігрові, арт- та казкотерапевтичні методики.
  • Психоосвіта: для батьків, учителів, самої дитини.
  • Фармакотерапія: за наявності середньо- або тяжких форм — застосування селективних інгібіторів зворотного захоплення серотоніну (СІЗЗС), але виключно під наглядом дитячого психіатра.
  • Раннє втручання: критично важливе для профілактики хроніфікації розладу.

Ефективне лікування можливе лише за умов міждисциплінарного підходу, що враховує вікові, соціальні та індивідуальні особливості дитини. Пріоритетним напрямом має бути рання діагностика та психопрофілактика у навчальних і сімейних контекстах.

Інформація підготовлена доцентом кафедри нервових хвороб, психіатрії та медичної психології Світланою Русіною.

Корисно знати