• Українська
  • English
Профілактика гіповітамінозу в дітей
Профілактика гіповітамінозу в дітей

Профілактика гіповітамінозу в дітей

ЗДОРОВ’Я ДІТЕЙ. Вітаміни – незамінні низькомолекулярні органічні сполуки, що володіють високою біологічною активністю, що регулюють біохімічні процеси в організмі. Дефіцит вітамінів є однією з важливих причин погіршення стану здоров’я дітей.

Організм дитини особливо чутливий до їх нестачі – він росте, розвивається, має інтенсивний обмін речовин. Недолік або відсутність вітамінів веде до порушення обміну речовин, зниження фізичної і розумової працездатності, швидкої стомлюваності організму, негативно позначається на рості й розвитку дітей. Поряд з цим через нестачу вітамінів знижується здатність імунної системи протистояти дії патогенних факторів і несприятливому впливу зовнішнього середовища.

Групи ризику по розвитку дефіциту вітамінів і мікроелементів:

Це, в першу чергу, діти та підлітки в період найбільш інтенсивного росту; діти, які займаються спортом (що мають максимальні фізичні навантаження); хворі діти (гострі інфекційні захворювання вірусного або бактеріального генезу, патологія серцево-судинної системи, шлунково-кишкового тракту тощо); хворі, які тривалий час приймають деякі лікарські препарати; вегетаріанці; діти з низьким соціально-економічним рівнем; алкоголіки, курці, наркомани; люди, що проживають в екологічно несприятливій обстановці.

Зверніть увагу, що групу ризику по дефіциту вітамінів складають діти у віці до 3 років, від 5 до 7 років і 11-15 років (період пре-і пубертата).

Особливої уваги заслуговує проблема забезпечення вітамінами підлітків 14-18 років. Саме для цього вікового періоду характерні одноманітне або не цілком повноцінне харчування, куріння, підвищує потребу у вітаміні С, зловживання продуктами з високим вмістом вуглеводів, відсутність свідомого ставлення до власного здоров’я та ін. Потреба у вітамінах виникає частіше в зимову пору року, при стресах, різних захворюваннях, після хірургічного втручання.

Широка поширеність вітамінодефіцитних станів серед дітей пояснюється тією обставиною, що дефіцит тих чи інших вітамінів характерний для зростаючого організму навіть здорової дитини, а серед контингенту дітей з розладами харчування або страждаючими гострими і хронічними захворюваннями гіповітамінози зустрічаються часто.

Як проявляється нестача вітамінів?

Вітамінна недостатність – патологічний стан, що характеризується зниженням забезпечення організму тим чи іншим вітаміном. В залежності від глибини й ваги, виділяють три основні форми вітамінної недостатності:

Авітаміноз – стан, при якому повністю виснажені вітамінні ресурси організму з розвитком характерного специфічного симптомокомплексу (цинга, пелагра тощо);

Гіповітаміноз – різке, але не повне зниження запасів вітамінів в організмі, що виявляється малоспецифічними симптомами (зниження апетиту, працездатності та підвищення стомлюваності);

Субнормальная забезпеченість – дефіцит вітамінів, що виявляється тільки на біохімічному рівні.

Про дефіцит вітамінів у дитини можуть говорити наступні симптоми:

погіршення самопочуття;

зниження розумової і фізичної працездатності;

порушення процесів детоксикації чужорідних речовин в організмі;

порушення функціонування імунної системи (зниження опірності інфекціям);

уповільнення темпів фізичного і психічного розвитку;

схильність до розвитку різних патологічних станів, хронізації захворювань.

Крім вітамінів для організму життєво необхідні й деякі мікроелементи.

Відомо, що серед 30 вітамінів 13 є незамінними для організму людини. Також і серед мікроелементів в особливу групу виділяють так звані незамінні мікроелементи. Незамінні мікроелементи – мікроелементи, регулярне надходження яких з їжею або водою в організм абсолютно необхідно для нормальної його життєдіяльності (залізо, йод, мідь, марганець, цинк, кобальт, молібден, селен, хром, фтор). Вони входять до складу ферментів, вітамінів, гормонів та інших біологічно активних речовин.

Рівень надходження мікроелементів в організм залежить від їх вмісту в харчових продуктах і воді. Так, у регіонах, де в навколишньому середовищі відзначено недостатній вміст йоду, широко поширений ендемічний зоб. В результаті дефіциту таких мінералів, як залізо та йод, відзначена чітка тенденція до погіршення психічного здоров’я дітей в останні роки. При нестачі йоду в зростаючому дитячому організмі відбуваються незворотні зміни в мозку, розвиваються олігофренія і кретинізм. Дефіцит йоду – найпоширеніша причина інтелектуальних порушень, яку можна попередити. На територіях, що характеризуються підвищеним вмістом фтору у воді, відзначається високий рівень захворюваності флюорозом. У той же час, тривале, недостатнє надходження фтору в організм призводить до підвищеного поширення карієсу.

Як проводиться вітамінно-мінеральна корекція?

Виділяють три варіанти вітамінної та мінеральної корекції – лікувальну (замісну), профілактичну та елімінаційних (виведення надлишків при гіпервітамінозі).

Замісна або лікувальна стратегія використовується при наявності виразних клінічних або субклінічних ознак гіпо- та авітамінозів. У цьому випадку необхідно провести аналізи, щоб оцінити наявність вітамінів і мінералів у крові, сечі тощо. Додатково бажаний елементний аналіз волосся, спинно-мозкової рідини, жовчі… Лікувальна стратегія вітамінною корекцією – це використання більш інтенсивних і тривалих курсів корекції. У даному випадку доречно використання спеціальних препаратів з високими дозами вітамінів.

Грамотна профілактична та лікувальна корекція вітамінами супроводжується поліпшенням самопочуття і зниженням рівня захворюваності дитини.

Чи можна отримати всі необхідні вітаміни і мікроелементи з їжею?

Можливість забезпечити дитину всіма необхідними вітамінами за рахунок виключно натуральних продуктів харчування виглядає досить привабливою, але в реальності вона мало досяжна. Вміст вітамінів в овочах і фруктах відрізняється в різні сезони. Тому для харчування дітей перших років життя в зимово-весняний період прийнято рекомендувати спеціалізовані продукти промислового виробництва (з конкретним змістом основних харчових речовин, включаючи вітаміни). У літній та осінній періоди, навпаки, перевага віддається натуральним, екологічно чистим продуктам (свіжим фруктам, овочам та ягодам, а також соків), які є джерелами вітамінів.

Вміст вітамінів у харчових продуктах невеликий (від 10 до 100 мг/100 г) і залежить від наступних факторів:

час року;

умови вирощування овочів (при вирощуванні в тепличних умовах вміст вітамінів менше);

спосіб зберігання (після 3-денного зберігання в холодильнику втрачається до 30% вітаміну С);

заморожування;

висушування (руйнуються на світлі вітаміни А і В2);

пастеризація (при термічній обробці втрачається від 25 до 100% вітамінів);

вміст вітамінів в овочах без шкірки значно знижується.

Таким чином, дієті належить важлива, але не визначальна роль у профілактиці та лікуванні дефіциту вітамінів. Призначення дітям полівітамінних комплексів з мінералами має набагато більше значення.

Які вітамінні препарати випускаються для дітей?

Вітаміни випускаються у вигляді сиропів, суспензій, таблеток, драже, жувальних таблеток, гелів, пастилок, розчинних порошків тощо. Крім забезпечення дітей основними вітамінами в належному обсязі, необхідно подбати, щоб щоденний раціон харчування включав достатню (за віком) кількість мікроелементів і мінеральних речовин. Відзначено, що деякі з мікроелементів можуть вступати у взаємодію з вітамінами при надходженні в організм і сприяти або перешкоджати їх засвоєнню.

Полівітамінні препарати можна рекомендувати як для профілактики, так і для лікування вітамінодефіцітних станів. Однак слід пам’ятати, що безконтрольний прийом вітамінних препаратів у великих дозах може ускладнюватися розвитком гіпервітамінозів, які в ряді випадків не менш небезпечні для здоров’я дітей, ніж гіповітаміноз. При призначенні дітям полівітамінних препаратів необхідно використовувати виключно “дитячі” форми. Все це підвищить ефективність профілактичного прийому вітамінів.

Матеріал підготувала: Інна Семань-Мінько, асистент кафедри педіатрії, неонатології та перинатальної медицини БДМУ

Корисно знати