Буковинський державний медичний університет

  • Українська
  • English
Малюк та його кольоросприйняття

Малюк та його кольоросприйняття

 Що може бути простіше, ніж перелічити кольори? Однак малюкам необхідно навчатися й цьому!

Напочатку розглянемо фізіологічні основи кольоросприйняття. Воно формується на основі роботи колбочок сітківки, які розрізняють три основні спектри:

¾ червоний (довгохвильові);

¾ зелений (середньохвильові);

¾ синій (короткохвильові).

До моменту народження колбочки функціонально незрілі, тому новонароджені бачать світ нечітким і з низьким контрастом.

Як же формується кольоросприйняття?

Від народження до 1 місяця дитина реагує переважно на контрастні чорно-білі стимули, які привертають увагу немовля.

         В 2 місяці виникає здатність розрізняти червоний і зелений кольори, теплі, яскраві відтінки.

         В 3–4 місяці діти вже добре розрізняють жовтий, червоний, синій і зелений кольори.

         В 5–6 місяців кольоросприйняття стає більш стабільним, наближеним до дорослого,  з перевагою до окремих тонів (часто жовтого та червоного).

         В 1–2 роки діти зазвичай здатні до зорового порівняння предметів за кольором, вони активно вчаться називати кольори, але при цьому роблять багато помилок — це норма (плутання зеленого та синього, помилки у відтінках).

         В 3 роки стійке розрізнення та правильне називання 3–4 основних кольорів (червоний, жовтий, синій, зелений).

         В 4–5 років більшість дітей добре називають усі основні кольори та частину відтінків.

         В 6–7 років кольоросприйняття повністю відповідає дорослому. Завершується формування системи аналізу та диференціації відтінків.

Психологічні аспекти кольоросприйняття:

  • колір впливає на емоційний стан, настрій і поведінку дитини;
  • теплі кольори (червоний, помаранчевий, жовтий) – стимулюють активність, привертають увагу;
  • холодні (синій, зелений) – заспокоюють, сприяють концентрації;
  • передчасне знайомство з надмірною кількістю яскравих стимулів може викликати перевантаження нервової системи.

Особливості навчання дитини кольорам.

Найбільш ефективними методами є:

  • ігри з сортуванням предметів за кольором;
  • Малювання та аплікації;
  • Повторення кольорів у побутових ситуаціях;
  • Використання іграшок контрастних кольорів з перших місяців життя.

Не рекомендується:

  • вимагати від дитини 2–3 років чіткого та безпомилкового називання кольорів;
  • перевантаження сенсорними подразниками.

Коли варто звернутися до спеціаліста:

  • дитина у 4–5 років не розрізняє прості кольори;
  • плутає червоний і зелений;
  • має труднощі при малюванні або сприйнятті кольорових предметів;
  • є спадкові порушення зору у родині.

Методи діагностики порушень кольоросприйняття у дітей проводять за допомогою:

  • таблиць Рабкіна (адаптовані для дітей; завдання з фігурами/символами);
  • вправ з кольоровими кубиками або картками;
  • тестів на сортування кольорів.

Можливі порушення:

  • дальтонізм (найчастіше порушення сприйняття червоного/зеленого);
  • вкрай рідко — повна кольорова сліпота (ахроматопсія);
  • проблеми після нейроінфекцій або ураження зорового нерва.

Роль кольору у розвитку дитини:

  • сприяє розвитку сенсорного сприйняття;
  • покращує мовлення (навчання назв);
  • підсилює зорову увагу та пам’ять;
  • сприяє емоційному розвитку та формуванню художнього мислення.

Отож, дітям необхідний різнобічний розвиток, а тому приділяйте більше свого часу та уваги. Не дарма ж говорять, що щасливі діти у щасливих батьків!

 Нехай Ваші дітки будуть завжди здоровими й бачать різнокольоровий і чудовий світ навколо!

Матеріал підготувала доцент кафедри догляду за хворими

та вищої медсестринської освіти Олена МАКАРОВА.

 

Корисно знати