• Українська
  • English
Як нейтралізувати пасивного агресора

Як нейтралізувати пасивного агресора

Пасивна агресія — це спосіб вираження негативних почуттів, таких як гнів або роздратування, опосередковано, а не прямо. Пасивно-агресивну поведінку часто важко виявити, і вона може утруднювати стосунки в сім’ї та в суспільстві.

Більшість людей, які надають перевагу пасивно-агресивній поведінці, мають чотири загальні характеристики:

  • З ними нерозсудливо мати справу.
  • З ними незручно взаємодіяти.
  • Вони рідко прямо висловлюють свою ворожість.
  • З часом вони повторюють свою підступну поведінку.

Пасивна агресивність може бути спрямована на людину або групу. Першопричини цієї поведінки складні і глибокі. Незалежно від причин, які можуть спонукати людину бути пасивно-агресивною, нелегко опинитися на стороні отримувача таких завуальованих ворожих дій. Тож як можна успішно врегулювати такі ситуації?

Не всі наведені нижче поради можуть стосуватися вашої конкретної ситуації. Просто використовуйте те, що працює, а решту залиште:

  1. Не реагуйте надмірно. Зменште персоналізацію та непорозуміння.

Коли ви вперше відчуваєте щось схоже на пасивно-агресивну поведінку від когось, уникайте поспішних висновків. Замість цього, перш ніж реагувати, подумайте кілька способів перегляду ситуації. Наприклад, у мене може виникнути спокуса подумати, що моя колега не відреагувала на мій електронний лист, тому що вона ігнорує мою пропозицію, або я можу розглянути можливість того, що їй потрібен час, щоб прийняти рішення. Коли ми уникаємо персоналізації поведінки інших людей, ми можемо сприймати їх реакції більш об’єктивно. Люди роблять те, що вони роблять і розширення нашої перспективи може зменшити можливість непорозуміння.

З іншого боку, якщо особа чітко продемонструвала пасивно-агресивну модель, використовуйте будь-яку комбінацію наступних кроків, якщо це необхідно:

  1. Дотримуйтесь дистанції, коли це можливо.

У певному сенсі з пасивно-агресивними людьми важче мати справу, ніж з відверто ворожими. Відверто агресивна людина пряма в словах і діях, що робить її більш передбачуваною. А пасивно-агресивна, навпаки, ховає ніж за посмішкою. Вона працює за прихованим сценарієм, і ви ніколи не знаєте, коли ви можете бути обеззброєні через її приховані махінації. При зіткненні пасивний агресор майже завжди заперечує відповідальність. З цих причин, коли вам потрібно мати справу з кимось, хто хронічно пасивно-агресивний, будьте дипломатичними. В інший час дотримуйтеся здорової дистанції.

  1. Не намагайтеся змінити їх.

Деякі люди намагаються змінити хронічно пасивно-агресивних людей шляхом тривалого діалогу про їхню поведінку. Такі зусилля викликають захоплення, але часто закінчуються розчаруванням. Як згадувалося раніше, причини пасивної агресивності є складними і глибокими. Пасивно-агресивна людина змінюється лише тоді, коли вона дорослішає і стає більш самосвідомою. Змінювати людину не ваша справа. Найкращий спосіб впоратися з пасивно-агресивними людьми – це зосередитися не на зміні їхнього ставлення та поведінки, а взяти на себе відповідальність стосовно своїх дій.

  1. Не втягуйтесь. Уникайте ситуацій «око за око».

Зрозуміло, що ви засмучуєтеся, коли приймаєте удар пасивно-агресивної поведінки. Може виникнути бажання «завдати відповідного удару» відкрито, сперечаючись і використовуючи різкі слова, або, що ще гірше, ставши пасивно-агресивним. Жоден з підходів не є корисним, оскільки пасивний агресор, швидше за все, відповість на ваші відкриті звинувачення запереченням і заявами про свою жертву, а на будь-яку пасивно-агресивність з вашого боку ще більш прихованою ворожістю. Весь час ви страждаєте, тому що дозволили цьому підбурювачу забрати вашу незворушність. Не давайте комусь сили перетворити вас на людину, якою ви не любите бути.

  1. У відносно легких ситуаціях демонструйте вище самовладання за допомогою відповідного гумору.

Гумор – це потужний інструмент спілкування. При правильному застосуванні гумор може пролити світло на правду, роззброїти складну поведінку та показати, що ви володієте вищим самовладанням.

  1. У серйозних ситуаціях завчасно вирішуйте проблему на ранніх стадіях та формалізуйте своє спілкування.

З пасивно-агресивними людьми, з якими вам потрібно регулярно взаємодіяти, важливо на ранній стадії припинити будь-які серйозні, потенційно шкідливі моделі. Толерантність до пасивної агресії лише спонукає до продовження та посилювання негативної поведінки.

Дозвольте собі, а не пасивно-агресивному, бути тим, хто задає тон відносинам. По можливості, формалізуйте своє щоденне спілкування з пасивно-агресивною особою, або виклавши речі в письмовій формі, або залучивши третю сторону в якості свідка. Ведіть паперовий слід фактів, питань, домовленостей, розбіжностей, термінів та дедлайнів.

Коли трапляється пасивно-агресивний інцидент, будь то невиконаний обов’язок  чи недоречний жарт, запрошуйте одного або кількох свідків, коли ви піднімаєте це питання. На роботі свідком може бути хтось, хто фізично присутній, або відповідна особа(и). Поставте пасивно-агресивній людині уточнюючі запитання, щоб зібрати інформацію та перевірити факти. Перегляньте попередні повідомлення та документацію, щоб підтвердити свою позицію. Уникайте звинувачень і заяв, які, швидше за все, викликають оборону. Замість цього використовуйте речення, які починаються на я, це, ми, давайте, за якими йдуть факти (так зване Я-повідомлення).

Наприклад:

  • Неефективне спілкування: «Ви не вклалися в термін».
  • Ефективне спілкування: «Я помітив, що термін не був дотриманий».
  • Неефективне спілкування: «Ваш жарт дійсно образливий».
  • Ефективне спілкування: «Мені не подобається ваш жарт. Це образливо для мене».

Знову задокументуйте все, перевірте факти і підтвердіть свою надійність за допомогою володіння доказами щодо проблеми.

  1. Дайте пасивно-агресивній особі можливість допомогти вирішити проблему, якщо це доречно.

Багато пасивно-агресивних людей поводяться таким чином, тому що вони не вірять, що мають голос, або думають, що їх не слухають. Якщо це доречно, залучайте цю особу до обговорення проблем і рішень. Запитайте, наприклад, «Як би ви впоралися з цією проблемою, враховуючи бажаний результат?» Подивіться, чи знайдуть вони якісь конструктивні рішення. З іншого боку, якщо ви чуєте переважно скарги та критику, не кажіть «я погоджуюсь чи не погоджуюсь з вами». Просто скажіть, що ви пам’ятатимете те, що вона сказала, і продовжте те, що вам потрібно зробити.

  1. Встановіть наслідки для зниження опору та примусу до співпраці.

Оскільки пасивно-агресивні особи діють приховано, вони майже завжди чинять опір, коли стикаються зі своєю поведінкою. Заперечення, виправдання та вказування пальцем – це лише деякі з ймовірних реплік. Незалежно від того, що вони кажуть, заявіть, що ви готові робити надалі. Важливо запропонувати один або кілька сильних наслідків, щоб змусити пасивно-агресивного переглянути свою поведінку.

Хоча з пасивно-агресивними людьми не приємно мати справу, є багато ефективних навичок і стратегій, які ви можете застосувати, щоб мінімізувати їхню шкоду та залучити їхню співпрацю, одночасно підвищуючи власну впевненість, самовладання та вміння вирішувати проблеми. Це один з важливих аспектів лідерського успіху.

Матеріал підготували: Ірина Герасим’юк та Богдан Сумарюк,

асистенти кафедри нервових хвороб, психіатрії та медичної психології ім. С.М. Савенка

Корисно знати