Першою навчальною дисципліною у закладі вищої освіти «Буковинський державний медичний університет», яка відкриває завісу майбутньої лікарської діяльності і закладає основи знань, є анатомія людини.
Без глибокого оволодіння значним анатомічним матеріалом, розуміння теорії будови і розвитку організму людини не може обійтися лікар будь-якої спеціальності. У підготовці студентів-першокурсників на кафедрі анатомії людини використовується поетапний рівень навчання з поступовим ускладненням отримуваної інформації.
При викладанні дисципліни «анатомія людини» під час проведення лекційних і практичних занять викладачі використовують як традиційні, так і нетрадиційні педагогічні методики, завдяки яким студент не лише отримує високі знання, набуває певних практичних навичок, а й навчається вільно і самостійно мислити. Одним із таких нетрадиційних методів є використання мнемоністичних прийомів, які полегшують запам’ятовування складних анатомічних термінів. (“Mnemonikon” з грецької і “mnemonicus” на латині означає мистецтво запам’ятовування.)
При підготовці до лекцій проводиться добірка та адаптація анатомічних рисунків та схем, які запозичені з різних літературних джерел, а пояснення деяких анатомічних фактів відбувається у віршованій формі. Наприклад:
Os ethmoidale
Ми вивчаємо кістки мозкового черепа
Ось решітчаста, непарна, os ethmoidale
Через дірочки в пластинці
Ниточки тоненькі йдуть
Скільки запахів, прикиньте,
Експертизу тут пройдуть!
Щитоподібна залоза
Залоза лежить на шиї
Два кільця пересікає
Друге й третє у трахеї
Трийодтиронін і тироксин в кров виділяє.
Яєчники
Якщо б кожен з овоцитів
Можна б було запліднити
Світ би був із толку збитий
Адже він не ликом шитий!
Із яєчників лиш Єви (рахував це все
Учений)
Заселити можна було
Мегаполіс здоровенний!
Яєчник ззовні – кірковий шар
Фолікулів багато має
З яйцеклітин тут череда
Зміщаючись назовні, дозріває.
Та в решті-решт лише один дозріє –
Чотири тижні швидко промайнуть,
А інші, як неприкро, не встигнуть
Третинними їх назовуть.
Та зрілий фолікул прорветься
Овуляцією це зветься,
Яйцеклітина в маткову трубу попаде
І сперматозоїд її там знайде.
Застостосування мнемотехніки як під час практичних та лекційних занять, так і під час самостійної позааудиторної підготовки студентів, дає можливість підвищити якість знань предмету, а також швидше засвоїти інформацію. Також володіння викладачів мнемотехнічними прийомами, безсумнівно, підвищує їх педагогічну майстерність, що, в свою чергу, також покращує якість освітнього процесу.
Автор тексту проф. кафедри анатомії людини імені М.Г. Туркевича
доктор медичних наук Тетяна Хмара