• Українська
  • English
Психологічна підготовка до навчання у закладах вищої освіти
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Психологічна підготовка до навчання у закладах вищої освіти

Психологічна підготовка до навчання у закладах вищої освіти

Психологічна готовність випускників шкіл до навчання у ЗВО не менш важлива, ніж готовність дітей до школи. Слід підкреслити, що студентський вік збігається з періодом юнацького віку, коли відбувається переоцінка цінностей, особистість набуває таких рис, як самостійність, рішучість, цілеспрямованість, наполегливість, вміння володіти собою та вільним часом.

Успішні та неуспішні люди не надто відрізняються своїми здібностями.

Вони відрізняються лише своїм бажанням досягнути максимуму свого потенціалу.

Джон Максвел

В цей період змінюється ставлення до таких моральних цінностей, як сенс буття, мета в житті, дружба, кохання, родина тощо. Але цей процес пошуку власного шляху в житті, місця в суспільстві не завжди відбувається спокійно і рівномірно, а навпаки, іноді спричиняє конфлікти не тільки з собою, але і з іншими. Психологічна готовність студента до навчання у закладі вищої освіти ускладнюється впливом різних психологічних чинників.

З якими труднощами може зустрітись студент, вступаючи у новий етап життя:

– невизначеність мотивації вибору професії;

– неготовність до самостійного життя, налагодження побуту;

– психологічна неготовність до відповідальності за себе, свої вчинки, прийняття рішень;

– невміння регулювати час, відведений на навчання і відпочинок;

– відсутність навичок самоконтролю, саморегуляції поведінки і діяльності;

– несформованість мотивації навчання у вибраній професії.

Варто зауважити, що умови навчання у ЗВО істотно відрізняються від умов навчання в школі: системою контролю за навчанням; вимогами, рівнем відповідальності за успішність навчання; по-іншому будуються стосунки з викладачем, порівняно зі шкільним вчителем; інше студентське мікросередовище, в якому панує потреба самореалізації, поваги, кохання.

Важливо враховувати внутрішні та зовнішні чинники, які впливають на процес навчання і адаптацію студентів. Зовнішні чинники ми мало можемо змінити, це неминучі нові обставини і норми життя (проживання в гуртожитку, графік навчання, система вимог та нові форми підготовки); нові стосунки, входження в нову малу групу.

Внутрішні чинники більш керовані нами, це ставлення до обраної професії та бажання працювати в певній галузі знань; прагнення поглибити професійні знання, стати фахівцем в обраній спеціальності; бажання самоосвіти та задоволеність взаємостосунками в студентській групі.

У ЗВО студент зустрічається із зовсім іншими очікуваннями щодо нього, насамперед це очікування самостійної поведінки, вільного самовизначення. Безумовно, така різка зміна ситуації навчання потребує зламу певних стереотипів поведінки і напрацювання нових способів вирішення проблем у навчальній діяльності і спілкуванні.

Студенти відчувають інформаційний стрес, який формується наступними факторами: надлишком інформації, нестачею часу для її сприймання й переробки та високою мотивацією, тобто бажанням і необхідністю її сприйняти. Тривалий інформаційний стрес може призводити до інформаційного неврозу. Адже за новою системою більше часу виділяється на самопідготовку студентів. Прийшовши у ЗВО ще вчорашньому школяру важко тримати себе в тонусі, постійно вчити й не тільки знати, але і розуміти те, що вчиш, та вміти використовувати знання на практиці.

Гаразд, окреслили проблемні сторони навчання у ЗВО, а тепер переходимо до приємних сторін студентського життя, задоволення і позитиву. Студентське життя  завжди асоціюється з молодістю, романтикою і веселощами, а студенти – це особливі люди: вони старанно ходять на пари, займаються спортом, вміють весело відпочивати. Якщо бажаєте бути щасливими в стінах Вишу, будьте готові до того, що ви зможете самореалізовуватись, тільки б вистачило часу дня і ночі J.

Зможете спробувати свої організаторські та лідерські якості  через участь в студентському самоврядуванні вищого закладу, участі в конференціях, спілкуванні та  обміном досвіду зі студентами закордонних закладів освіти.

Кожен першокурсник, починаючи з першого дня навчання, стає частиною академічної групи, за якою закріплюється куратор, який інформує вас і підтримує. З ним можете радитись, відпочивати групою, формувати професійні компетенції.

Не один рік будете навчатись в одній групі. Кожен день будете бачити своїх одногрупників, тому тою атмосферою, яку самі створите в групі, і будете насолоджуватись, або навпаки засмучуватись, коли після вихідних потрібно йти на пари. Пам’ятайте, що кожен одногрупник є індивідуальністю, яка робить особистий та особливий внесок у спільноту студентів і вчителів у групі. До кожного студента слід ставитися з інтересом та повагою. Кожне правило повинно застосовуватися однаково до кожного. Це означає: «Я очікую від інших того, що вони можуть очікувати від мене». Студенти повинні знати про цю настанову. Поважайте інших, будьте толерантними, зберігайте свої кордони та не порушуйте інші, проявляйте почуття гумору і доброту, черпайте знання і насолоджуйтесь процесом навчання у вищому закладі.

Студентське життя – барвисте та різноманітне, головне не сидіти, склавши руки, а прагнути до знань.

Коротко про життя студентів:

Найбільша студентська брехня: «Перелік використаної літератури».

«Якщо студенту вистачило часу для підготовки до іспиту, тоді він точно до нього не готовий».

«У студента є два стани: їсти й спати. Але є ще і третій – сесія: коли не їсти й не спати».

«Сесія – дивовижна річ. З усіх її етапів святкується закриття, а не відкриття, на відміну від інших «заходів».

«Тільки в гуртожитку можна зробити вінегрет з нічого і тільки в гуртожитку можна його не встигнути скуштувати».

«Студент не знає у двох випадках: або ще не здавав, або вже здав».

Підготувала: доцент кафедри психології та філософії Марина Тимофієва

Корисно знати