Відповідно до вимог Положення про систему безперервного професійного розвитку медичних та фармацевтичних працівників, яке затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 року № 725 на базі кафедри педіатрії, неонатології та перинатальної медицини БДМУ розпочато впровадження різноманітних заходів безперервного професійного розвитку лікарів у межах міждисциплінарної інтеграції.
У 2021 році оновлено та розроблено нові робочі навчальні програми циклів спеціалізації та стажування, семінарів, майстер-класів, симуляційних тренінгів, фахових шкіл для лікарів неонатологів, дитячих анестезіологів, педіатрів, дитячих неврологів, лікарів сімейної медицини, екстренної медицини тощо.
Враховуючи реалії сьогодення, залежно від епідеміологічної ситуації в Україні та зокрема у Чернівецькій області, освітній процес передбачає використання очної та дистанційної форми навчання.
Перелік заходів безперервного професійного розвитку, які заплановано до проведення на базі кафедри педіатрії, неонатології та перинатальної медицини БДМУ у 2021-2022 рр.:
- цикли спеціалізації та стажування за фахом «Неонатологія» та «Дитяча анестезіологія»;
- цикли тематичного вдосконалення «Міжнародні стандарти первинної реанімації та інтенсивної терапії новонароджених дітей», «Сучасні технології первинної реанімації, інтенсивної терапії та виходжування передчасно народжених дітей», «Фізіологія і патологія органів дихання у дітей», «Фізичний та нервово-психічний розвиток у дітей», «Принципи і методи вентиляційної підтримки», «Анестезіологічне забезпечення та інтенсивна терапія в неонатології, педіатрії та дитячій хірургії», «Питання невідкладної допомоги та інтенсивної терапії новонароджених дітей з хірургічною патологією», «Катамнестичне спостереження та реабілітація дітей з перинатальною патологією» (50 балів);
- семінари «Грудне вигодовування. Ентеральне харчування передчасно народжених дітей та дітей з перинатальною патологією», «Догляд, спрямований на розвиток: реабілітація дітей з наслідками перинатальної патології», «Вроджені інфекції. Неонатальний сепсис: етіологія, клініка, діагностика, профілактика та лікування»,«Питання міждисциплінарної інтеграції надання допомоги дітям з вродженими аномаліями розвитку. Клінічні випадки» (20 балів);
- майстер-класи «Катетеризація судин у новонароджених і дітей: показання, методи, ускладнення», «Методологія уведення препаратів сурфактанту у новонароджених дітей», «Операція обмінного переливання крові при жовтяниці новонародженого», «Методи загальної анестезії у новонароджених та дітей: принципи вибору та техніки проведення» (20 балів);
- симуляційні тренінги «Первинна реанімація та післяреанімаційна допомога новонародженим за міжнародними рекомендаціями ILCOR 2020»,«Складні дихальні шляхи у педіатричних пацієнтів. Важка інтубація трахеї (причини, методика проведення, ймовірні ускладнення)»,«Базові реанімаційні заходи у дітей (PBLS) за рекомендаціями ERC 2021. Розширені реанімаційні заходи у дітей (PALS) за рекомендаціями ERC 2021» (25 балів);
- фахові школи «Принципи розрахунку інфузійної терапії та парентерального харчування у дітей від народження», «Дихальна недостатність у новонароджених та дітей. Методи вентиляційної підтримки», «Анестезіологічне забезпечення дітей в ЛОР-хірургії, офтальмології та стоматології. Анестезія в амбулаторних умовах» (20 балів).
Майстер-клас «Катетеризація судин у новонароджених та дітей: показання, методи, ускладнення»
До прикладу, 13-15 вересня на базі кафедри педіатрії, неонатології та перинатальної медицини БДМУ вперше було проведено майстер-клас «Катетеризація судин у новонароджених та дітей: показання, методи, ускладнення» для лікарів неонатологів та дитячих анестезіологів КНП «Чернівецький обласний перинатальний центр» Чернівецької обласної ради. Майстер-клас провела д.м.н., доцент, лікар-неонатолог, дитячий анестезіолог Анастасія Генадіївна Бабінцева.
Відповідно до затвердженої термінології, майстер-клас – один із видів безперервного професійного розвитку, який включає представлення та демонстрацію певних методик, технологій діагностики та лікування з метою підвищення професійного рівня та обміну передовим досвідом учасників заходу, розширення їх світогляду та залучення до новітніх галузей знань.
Катетеризація судин у новонароджених та дітей є рутинною світовою практикою медичного персоналу у неонатальних та педіатричних відділеннях інтенсивної терапії, яка вимагає високого рівня професійної підготовки з дотриманням правил безпеки пацієнта.
Основні типи катетерів, які використовуються у педіатричній практиці:
- периферичні венозні катетери (периферичні венозні канюлі – short peripherally placed intravenous (IV) catheter, PIV);
- венозні катетери середньої довжини (percutaneous midline catheter, MC);
- центральні венозні катетери (катетери, які вводяться за класичною методикою Сельдінгера – non-tunneled central venous catheter, CVC);
- транскутанні венозні лінії (глибокі венозні лінії, які вводяться через периферичну вену; перкутанні центральні венозні катетери; периферично введені центральні венозні лінії – peripherally inserted central catheter, PICC);
- туннельні центральні венозні катетери (типу Бровіак, tunneled central venous catheter – Broviac), які частіше встановлюються хірургічним шляхом;
- пупкові венозні катетери (umbilical venous catheter, UVC).
Під час проведеного майстер-класу основна увага була приділена вивченню показань, техніці проведення та профілактики ускладнень при постановці периферично введених центральних венозних ліній (peripherally inserted central catheter, PICC), які широко використовуються в інтенсивній неонаталогії, а саме, у дітей з дуже малою та екстремально малою масою тіла та у дітей з хірургічною патологією.
Навчально-виробничий план циклів безперервного професійного розвитку лікарів у системі післядипломної освіти на кафедрі педіатрії, неонатології та перинатальної медицини БДМУ (бюджетна та госпрозрахункова форми навчання) на 2021-2022 рік представлений на сайті кафедри педіатрії, неонатології та перинатальної медицини. Запрошуються до навчання лікарі неонатологи, дитячі анестезіологи, педіатри, дитячі неврологи, дитячі хірурги, лікарі загальної практики-сімейної медицини та інших спеціальностей у межах міждисциплінарної інтеграції.
Висловлюємо вдячність за підтримку напрямку щодо післядипломної підготовки фахівців керівництву БДМУ, зокрема проректору з науково-навчальної роботи доценту Герушу І.В. та директору ННІПО професору Пашковському В.М.
Матеріал підготувала: професор кафедри педіатрії, неонатології та перинатальної медицини БДМУ, д.м.н., професор Годованець Юлія Дмитрівна