• Українська
  • English
Роль фармацевтичної опіки при відпуску ліків

Роль фармацевтичної опіки при відпуску ліків

Фармацевтична опіка розв’язує основні проблеми пов’язані з відпуском лікарських засобів та являє собою тісну взаємодію фармацевта, лікаря та хворого впродовж всього періоду медикаментозної терапії.

Фармацевт є одним із найдоступніших фахівців охорони здоров’я, який безпосередньо надає споживачеві об’єктивну інформацію про застосування лікарських засобів для підвищення ефективності і безпеки терапії конкретного хворого. Зокрема, забезпечує вибір оптимальної лікарської форми та шляху введення лікарського препарату, консультує про правила використання різних лікарських форм, особливості дозування, взаємодії з іншими лікарськими засобами, з їжею, алкоголем та нікотином, про час доби оптимальний для прийому даних ліків, можливий несприятливий вплив ліків на функції органів і систем людини, а також про умови зберігання даного препарату.

Нині роль фармацевта в наданні первинної медичної допомоги важко переоцінити, оскільки відбувається стрімкий розвиток концепції самолікування й  постійне розширення показань до застосування безрецептурних лікарських засобів. При цьому, дії фармацевта мають бути відповідно до правил і рекомендацій належної аптечної практики, яка розроблена з метою забезпечення належної якості фармацевтичних послуг. Належна аптечна практика визначає роль фармацевта у системі охорони здоров’я, зокрема в зміцненні здоров’я населення і профілактиці захворювань, безпечності ефективного та раціонального лікування, виявленні і розв’язанні проблем при застосуванні лікарських препаратів. Правила належної аптечної практики мають на меті забезпечити населення якісними, безпечними лікарськими засобами та виробами медичного призначення, вчасно надати перевірену інформацію про лікарський засіб, пропагувати здоровий спосіб життя і профілактику захворювань, ознайомити з правилами раціонального застосування рецептурних лікарських препаратів, а також надавати інформацію про побічні дії лікарських препаратів і заходи з допомоги при самолікуванні.

Для здійснення належної фармацевтичної опіки пацієнтів в аптеці, фармацевт повинен володіти достатньою інформацією про схеми лікування найпоширеніших захворювань, та основами раціонального застосування ліків, консультувати хворого, володіти повною інформацією про ліки, лікарські форми й особливості їх застосування, вплив на фармакодинамічні ефекти препарату віку, статі, захворювань нирок, печінки тощо. Важливим є попередження хворого про можливий негативний вплив ліків на організм. Фармацевт встановлює максимально раціональний шлях та режим введення ліків, запобігає призначенню несумісних лікарських препаратів та контролює поліпрагмазію в лікуванні.

Отож, для забезпечення належної фармацевтичної опіки фармацевт повинен дотримуватися наступного алгоритму дій:

  • встановлення симптому, для лікування якого хворий вирішив придбати даний лікарський засіб;
  • опитування пацієнта, чи не є даний симптом проявом захворювання, що потребує обов’язкового звернення до лікаря;
  • визначення фармакотерапевтичної групи препаратів, які необхідно призначити даному хворому;
  • вибір серед лікарських засобів даної групи оптимальний препарат для хворого у цьому конкретному випадку;
  • надання хворому належної інформації про вибраний препарат в доступній для нього формі.

Таким чином, запорукою належної фармацевтичної опіки є професійні знання і досвід фармацевта, дотримання норм професійної фармацевтичної етики, ставлення до хворого та своїх обов’язків.

 

Матеріал підготувала доц.закладу вищої освіти кафедри фармації,

к.фарм.н. Аліна ПАЛАМАР

Корисно знати