• Українська
  • English
Перша психологічна допомога – ти теж її можеш надавати!

Перша психологічна допомога – ти теж її можеш надавати!

Друзі українці, наша країна зараз у спільній боротьбі з московським ворогом. Ми зіштовхуємося з негативними подіями кожного дня, все більша кількість людей зазнає стресу та потребує допомоги.

Важливо залишатися спокійними, з холодним розумом, перевіряти факти та не сіяти фейки (інформаційна дезінформація – породжує паніку). Також важливо дбати про себе, підтримувати людей навколо та бути тими, на кого можна опиратися, щоб прийти до спільної перемоги. На сьогодні є велика кількість рекомендацій для надання першої психологічної допомоги, але розуміємо, що зараз не час для великих дописів та вичитування клінічних настанов у котрих можна загубитися. Тому оглянувши багато рекомендацій спробуємо стисло описати, що потрібно робити, адже в більшості випадків у непередбачуваних ситуаціях поруч люди, що не мають профільної освіти, тому цей допис для Вас. Коротко про основне. Виділили 10 основних порад.

Перша психологічна допомога – описує гуманні, підтримуючі заходи реагування на страждання особи, яка може потребувати підтримки. Не бійтеся її надавати, адже основне тут підтримка!

  1. Будьте спокійними! Розуміємо, що інколи важко опанувати свій стан, але пам’ятайте ваша паніка впливає на інших. Впевненість і спокійний тон мовлення допомагає іншим (створює надію на хороше майбутнє). Говоріть відкрито та доброзичливо.
  2. Встановіть контакт! Спробуйте говорити з людиною, але не будьте надокучливими! Розкажіть про себе (ім’я та хто ви) та запитайте ім’я людини. Пам’ятайте підтримка – це не тільки про розмову! Іноді і мовчання допомагає. Будьте поруч – це створює почуття безпеки.
  3. Безпека! Проводьте розмову у безпечному місці. Інколи людина яка зазнала важкого стресу забуває про власну безпеку. Тому першочергове завдання створити максимально можливі безпечні умови для подальшого надання допомоги.
  4. Стабілізація! Спробуйте заспокоїти людину, розкажіть про поточне перебування та безпечність території. Запропонуйте щось попити (краще не гаряче) бо можуть тремтіти руки. Поясніть, що переживання – це нормальна реакція організму на важкі (екстремальні) умови.
  5. Ефективна комунікація! Говоріть короткими фразами та зрозумілими для людини висловами. Не використовуйте складних слів та фраз, що знецінюють почуття інших: “Не плачте”, “Ти що слабак?”, “У всіх таке буває”, “Все буде добре”, “У інших і гірше було”.
  6. Допомога! Запитайте чим Ви можете допомогти, і будьте готові до того, що людина може потребувати різного. Але не давайте марних обіцянок, адже не все у ваших силах. Будьте чесними.
  7. Без паніки! Запропонуйте людині вправи для опанування тривоги/паніки та можливі варіанти для діяльності (адже спільна робота під час екстремальних ситуацій знижує тривогу).
  8. Зв’язок! Допоможіть людині вставити комунікацію з іншими. Запитайте, чи є хтось з близьких (друзі, родичі, колеги) кому людина хотіла би зателефонувати.
  9. Будьте поруч! Спокійно сприймайте відмову спілкуватися, скажіть, що ви поруч та готові допомогти, вислухати. Повідомте, що за необхідності на вас можна покластися, щось попросити.
  10. Альтернатива! Залучайте сторонніх осіб для надання допомоги. Надайте людині координати з гарячими лініями психологічної допомоги та групами підтримки. Наголосіть, що проявляти емоції та говорити про свої почуття – це важливо, а не ознака слабкості.

Матеріал підготував: Богдан Сумарюк асистент кафедри нервових хвороб,

психіатрії та медичної психології ім. С.М. Савенка

Корисно знати