Друзі українці, наша країна зараз у спільній боротьбі з московським ворогом. Ми зіштовхуємося з негативними подіями кожного дня, все більша кількість людей зазнає стресу та потребує допомоги.
Важливо залишатися спокійними, з холодним розумом, перевіряти факти та не сіяти фейки (інформаційна дезінформація – породжує паніку). Також важливо дбати про себе, підтримувати людей навколо та бути тими, на кого можна опиратися, щоб прийти до спільної перемоги. На сьогодні є велика кількість рекомендацій для надання першої психологічної допомоги, але розуміємо, що зараз не час для великих дописів та вичитування клінічних настанов у котрих можна загубитися. Тому оглянувши багато рекомендацій спробуємо стисло описати, що потрібно робити, адже в більшості випадків у непередбачуваних ситуаціях поруч люди, що не мають профільної освіти, тому цей допис для Вас. Коротко про основне. Виділили 10 основних порад.
Перша психологічна допомога – описує гуманні, підтримуючі заходи реагування на страждання особи, яка може потребувати підтримки. Не бійтеся її надавати, адже основне тут підтримка!
- Будьте спокійними! Розуміємо, що інколи важко опанувати свій стан, але пам’ятайте ваша паніка впливає на інших. Впевненість і спокійний тон мовлення допомагає іншим (створює надію на хороше майбутнє). Говоріть відкрито та доброзичливо.
- Встановіть контакт! Спробуйте говорити з людиною, але не будьте надокучливими! Розкажіть про себе (ім’я та хто ви) та запитайте ім’я людини. Пам’ятайте підтримка – це не тільки про розмову! Іноді і мовчання допомагає. Будьте поруч – це створює почуття безпеки.
- Безпека! Проводьте розмову у безпечному місці. Інколи людина яка зазнала важкого стресу забуває про власну безпеку. Тому першочергове завдання створити максимально можливі безпечні умови для подальшого надання допомоги.
- Стабілізація! Спробуйте заспокоїти людину, розкажіть про поточне перебування та безпечність території. Запропонуйте щось попити (краще не гаряче) бо можуть тремтіти руки. Поясніть, що переживання – це нормальна реакція організму на важкі (екстремальні) умови.
- Ефективна комунікація! Говоріть короткими фразами та зрозумілими для людини висловами. Не використовуйте складних слів та фраз, що знецінюють почуття інших: “Не плачте”, “Ти що слабак?”, “У всіх таке буває”, “Все буде добре”, “У інших і гірше було”.
- Допомога! Запитайте чим Ви можете допомогти, і будьте готові до того, що людина може потребувати різного. Але не давайте марних обіцянок, адже не все у ваших силах. Будьте чесними.
- Без паніки! Запропонуйте людині вправи для опанування тривоги/паніки та можливі варіанти для діяльності (адже спільна робота під час екстремальних ситуацій знижує тривогу).
- Зв’язок! Допоможіть людині вставити комунікацію з іншими. Запитайте, чи є хтось з близьких (друзі, родичі, колеги) кому людина хотіла би зателефонувати.
- Будьте поруч! Спокійно сприймайте відмову спілкуватися, скажіть, що ви поруч та готові допомогти, вислухати. Повідомте, що за необхідності на вас можна покластися, щось попросити.
- Альтернатива! Залучайте сторонніх осіб для надання допомоги. Надайте людині координати з гарячими лініями психологічної допомоги та групами підтримки. Наголосіть, що проявляти емоції та говорити про свої почуття – це важливо, а не ознака слабкості.
Матеріал підготував: Богдан Сумарюк асистент кафедри нервових хвороб,
психіатрії та медичної психології ім. С.М. Савенка